Tel. +48 509 769 695, +48 12 396 43 02              sklep@luminis.pl              Lampy Kraków
0

Brak produktów w koszyku

Suma: 0,00 zł

Jak dobrać lampy do sklepu?


Jak oświetlić sklep, żeby produkt był bardziej widoczny?
Co zrobić, by nasz klient łatwiej podejmował decyzje zakupowe?
Co oznacza skrót CX? 

Czy Ty też zadajesz sobie takie pytania? Oto kilka rad od eksperta, zajmującego się oświetleniowym wyposażeniem sklepów od ponad 10 lat.

Oświetlenie sklepów to bardzo ciekawa dziedzina w branży oświetlenia. Tutaj musimy skupiać się na całkiem innych aspektach technicznych lamp. Najważniejsza jest jakość samego światła, a wszystko po to, aby produkt który chcesz oświetlić wyróżniał się, ba! nawet błyszczał w oczach klienta. Te zabiegi mają zwiększyć szansę zakupową. W umyśle klienta rodzi się myśl o chęci zakupu. W tym miejscu pojawia się CX czyli Customer Experience. To jedno z ważniejszych pojęć, nad którymi należy się zastanowić w swoim sklepie. CX oznacza wszystko, co klient doświadcza w kontakcie z danym sklepem ( marką ). Musisz spojrzeć oczami klienta, jakie myśli pojawiają się w jego głowie w konkretnych obszarach danego sklepu (firmy, marki). Tymi obszarami są między innymi:

  • Działania marketingowe - jak klient postrzega dany sklep, z czym mu się kojarzy, jakie odczucia się pojawiają?

  • Proces sprzedaży - jakie emocje wzbudził zakup, co będzie pamiętał?

  • Obsługa klienta - czy klient poczuł się zaopiekowany, czy uzyskał potrzebne informacje?

  • Produkt i usługa - osoby przychodzące do danego sklepu najczęściej chcą spełnić jakąś swoją potrzebę. Natomiast produkt to jedynie narzędzie do jej spełnienia. Tu przypomina mi się powiedzenie ” klient nie chce kupić młotka, klient chce wbić gwoździa”

 

CO POTRZEBUJESZ OŚWIETLIĆ?

Na początku musisz wiedzieć z jakim produktem masz do czynienia. Czy masz sklep spożywczy, odzieżowy, oświetlasz obuwie, leki w aptece czy biżuterię? W każdym z tych sklepów stosuje się różne rodzaje lamp. Jak już wiesz co jest Twoim produktem, to kolejnym krokiem będzie wybranie parametrów lamp, które będą kluczowe przy realizacji. 

Parametry lamp:

  • Barwa światła (temperatura barwowa) określana w stopniach Kelwina. 

  • Oddawanie barw CRI (Ra) 

  • Moc strumienia świetlnego lamp, określana w lumenach- lm. 

 

W sklepie wyróżniamy 5 podstawowych grup lamp:

  1. REFLEKTORY PROJEKTORY 
    To właściwie najważniejsza z grup- konkretne oświetlenie danego produktu. Tutaj najczęściej stosuje się lampy na szynoprzewodach typu reflektor (projektor)np. GOLF lub TRACER 90, które konfigurujemy w zależności od rodzaju oświetlonego produktu. Daną lampę możemy skonfigurować tak, aby mogła mieć odpowiednią barwę światła, można dobrać odpowiedni kąt świecenia tej lampy, jak również moc strumienia świetlnego.
  2. LAMPY TYPU DOWNLIGHTY
    Downlighty to lampy montowane zarówno podtynkowo jak i natynkowo. Często stosujemy je w miejscach takich jak przejścia, korytarze. Chodzi tutaj o podświetlenie drogi ( komunikacji ) dlatego to światło jest zazwyczaj światłem ogólnym, jednolicie oświetlającym daną  powierzchnię. 

  3. LINIE ŚWIETLNE, BELKI
    W sklepach z artykułami spożywczymi stosuje się też lampy systemowe w formie linii świetlnych, które świecą nad alejkami. Doświetlają one dobrze obie strony regałów z produktami. Spotyka się też takie lampy, które mają specjalne odbłyśniki / soczewki asymetryczne. Takie rozwiązanie daje efekt większej mocy światła na przeciwległe regały, a mniejszej pod sama lampą, gdzie jest przejście. 

  4. LAMPY DEKORACYJNE
    Kolejny segment w oświetleniu sklepów, na który coraz częściej w ostatnim czasie zwraca się uwagę, a są to dokładnie lampy dekoracyjne, lampy wiszące, kinkiety. Dzięki nim Twój sklep wyróżnia się wśród innych. Jest bardziej zauważalny i rozpoznawalny wśród klientów. Przypomnij sobie Twoją ostatnia wizytę w galerii handlowej, jak przechodząc między sklepami Twój wzrok zauważał w większości sklepów właśnie duże dekoracyjne lampy wiszące, czasem klasyczne, czasem loftowe niczym stare fabryczne lampy, lub proste nowoczesne oszczędne w formie, a czasem ciekawe konstrukcje świetlne. Takie ozdoby potrafią przykuć wzrok klienta, który zapamiętuje dany sklep właśnie poprzez takie perełki jakimi są lampy dekoracyjne. Teraz mam dla Ciebie zadanie: pomyśl jak chcesz, aby wyglądał wizualnie Twój sklep ( Twoja firma)? Jak chcesz, aby był postrzegany? Następnie wybierz odpowiednią lampę, która będzie tą "biżuterią" w Twoim sklepie i punktem charakterystycznym, rozpoznawalnym wśród wszystkich klientów i kontrahentów. Lampy dekoracyjne w mniejszym stopniu będą oświetlać produkty, ich największym zadaniem jest zwracanie na siebie uwagi, a tym samym na Twój sklep. Przy wyborze lamp oczywiście warto zwracać uwagę na jakość wykonania. Wybierając lampy dekoracyjne polecamy coś oryginalnego, może to być jedna duża lampa o wyjątkowym designie albo kilka mniejszych, ale widocznych i rozpoznawalnych dla klienta z daleka. Przy wyborze takiej lampy zawsze zwracaj uwagę na jakość. Klienci patrzą na detale i w obecnym czasie nie wybaczają jeżeli dodatki w sklepie są kiepskiej jakości, niechlujnie wykończone. 

  5. OŚWIETLENIE AWARYJNE I OŚWIETLENIE EWAKUACYJNE 
    Ostatnią, ale nie mniej znaczącą grupą jest oświetlenie ewakuacyjne i awaryjne. Tego rodzaju lampy są bardzo ważne z uwagi nie tylko na przepisy przeciwpożarowe, ale też na bezpieczeństwo, zdrowie, a nawet życie ludzkie. Tu oświetlamy wyznaczoną drogę ewakuacyjną. W tej kategorii znajdują się też lampy awaryjne, które świecą po zaniku prądu, mają one różne parametry: na przykład z uwagi na długość świecenia (3h,5h) lub miejsca montażu.

 NIEWŁAŚCIWIE DOBRANE LAMPY W SKLEPIE

  • Zbyt mała lampa na dużej powierzchni sklepowej,

  • Kiepskiej jakości detale- klient nastawia się negatywnie lub buduje sobie opinię, że sprzedawane produkty również są niskiej jakości,

  • Styl lampy nie oddający charakteru wnętrza i oferty sklepu. Źle dobrane kolory, forma, materiał itp. Występuje wtedy sprzeczność pomiędzy ekspozycją i wizualnymi elementami sklepu.

Rozwiązaniem jest skorzystanie z fachowej pomocy architekta, projektanta wnętrz lub osób specjalizujących się w dobraniu oświetlenia. Dodatkowo warto postawić na sprawdzone firmy jak na przykład:

Możesz także stworzyć swój wzór, swoją lampę, aby była wyjątkowa, taką której nikt nie ma. 

 

PAMIĘTAJ O BARWIE ŚWIATŁA!
Kolorystyka barwy światła jest bardzo ważna na przykład przy oświetleniu produktów o ciemnych kolorach takich jak np. garnitury, marynarki czy odzież skórzana. W takich sklepach najlepiej będzie jeżeli zastosujesz neutralną barwę światła czyli 4000K. Przy tym świetle bardzo ładnie będą prezentować się białe koszule w kontraście z czarnymi marynarkami. 

Jeżeli natomiast masz sklep-market spożywczy, barwa światła gra nieodzowną rolę w oświetleniu konkretnych miejsc konkretnych stanowisk jak na przykład owoce- warzywa, mięso- wędliny, czy pieczywo. W sklepach spożywczych często stosuje się również lampy typu linie świetlne. Są to lampy, która świecą szerokim kątem jednolicie doświetlającym nam całą powierzchnię sklepu. Występują też takie, które montowane pośrodku alejek z regałami świeca nie w dół, lecz bardziej na boki odpowiednio oświetlając produkty na półkach. 

TRIKI W OŚWIETLENIU SKLEPÓW
Tutaj zdradzę Ci kilka trików, które możesz zastosować w oświetleniu swojego sklepu. 

  • Baw się barwami światła w zależności od produktu. Barwa ciepła o wysokim stopniu oddawania barw powoduje, że warzywa i owoce będą wyglądać bardziej soczyście, smakowicie, kolorowo . 

  • Przy oświetleniu stoiska z mięsem używaj barwy światła z podwyższonym kolorem czerwonym spowoduje to, że mięso będzie wyglądać bardziej świeżo i krwiście. Ludzki mózg,  gdy zobaczy takie czerwone mięso uruchamia ślinianki i zwiększa się pragnienie,a tym samym chęć zakupu wzrasta. Ogólnie czerwony ( co jest psychologicznie przebadane ) powoduje, że klient łatwiej podejmuje decyzję. 

  • Jeżeli oświetlasz konfekcje w sklepie z odzieżą, czy produkty typu akcesoria komputerowe oprócz ogólnego oświetlenia typu linie świetlne dobrze doświetlić same produkty. Takie światło powinno świecić bardziej punktowo, powiedziałbym scenicznie. Do tego celu można wykorzystać reflektory TRACER, tak aby wyodrębnić produkt z jednolitego oświetlenia sklepowego. 

Pamiętaj, że klient kupuje oczami i produkt musi się wyróżniać z otoczenia. Żeby był bardziej zauważony musimy go bardziej podkreślić, a docelowo takie zabiegi pozwalają na zwiększenie obrotów w Twoim sklepie.

 

JAK WYBRAĆ DOBRE LAMPY?
Na rynku znajdziesz wielu producentów oświetlenia np firmy europejskie SIDE, EGOLLUCE, I-LED, lub polscy producenci LIRA LIGHTING, AQFORM, CHORS. Można też pokusić się na lampy, które są produkowane w krajach azjatyckich, lecz przed ich zakupem należy dobrze zweryfikować jakość. Przy lampach należy zwracać uwagę na jakość źródła światła, jaki moduł ledowy zamontowany jest wewnątrz lampy. Czy jest on markowej firmy czy nie? Jakie ma parametry?  Oprócz modułu ważne jest jeszcze kilka innych elementów, na które należy zwrócić uwagę: radiator, obudowa, komponenty. Szczegółowo o tym wszystkim powiem w kolejnych artykułach i webinarach. 

Jeżeli używasz lamp słabej jakości to musisz się liczyć z wieloma problemami:

  • Produkty, które mają być oświetlone w oczach klienta będą wyglądały miernie

  • Kolorystyka danego produktu będzie blada, mdła i mało intensywna

  • Strumień świetlny danych lamp w ciągu roku może się mocno obniżyć. W sklepie zrobi się ciemniej niż na początku przez co zmniejszy się zainteresowanie klienta  danym produktem. To może zdecydowanie obniżyć obrót i sprzedaż danego produktu. Na przykład jeśli używasz słabej jakości lamp reflektorowych to może się okazać, że częściej lampy będą się przepalać, będziesz zmuszony do częstej ich wymiany. Jeżeli uda się zareklamować to dobrze, ale jeżeli nie to będziesz zmuszony wydawać pieniądze na zakup kolejnych lamp :(

Rozwiązaniem jest korzystanie z renomowanych firm takich jak Lira Lighting, Chors, Aqform czy Lako, ponieważ serwis jest na miejscu, a Ty dostajesz gwarancję i dobrej jakości produkt z odpowiednio dobranym źródłem światła.

PODSUMOWANIE
Reasumując zapamiętaj, że oświetlenie sklepu to:

  1. Oświetlenie danego produktu.

  2. To oświetlenie które zwiększy częstotliwość sprzedaży Twojego produktu. 

  3. To oświetlenie, które wyodrębni Twój produkt wśród innych konkurencyjnych sklepów. 

 

Każdy wie, że dobrej jakości oświetlenie nie jest najtańsze dlatego przy zakupie oświetlenia możesz skorzystać z form leasingowych. Takie rozwiązania pozwolą Ci od razu spokojnie i bezpiecznie korzystać z produktu z minimalnym wkładem własnym. Leasing to bardzo bezpieczna forma finansowania.

 Pamiętaj “OŚWIETLENIE MA ZNACZENIE”

 

Siatka  Lista 

Pokaż 1 - 18 z 19 wyników

Pokaż 1 - 18 z 19 wyników

Siatka  Lista 

Pokaż 1 - 18 z 19 wyników

Pokaż 1 - 18 z 19 wyników