Opublikowano

Zasady oświetlenia sklepów – towarów, półek itp.

Atrakcyjne wyeksponowanie towaru decyduje o jego pozytywnym odbiorze w oczach konsumentów. To oczywiste, że na widok ładnie prezentujących się rzeczy konsument wykazuje większą chęć przyglądnięcia się produktom i dokonania zakupu. Dużą rolę w tworzeniu wystaw przyciągających uwagę odgrywa światło. Jak wybrać lampy do sklepu? Czym powinno się charakteryzować tego typu oświetlenie?

Lampy do sklepu — na co zwrócić uwagę?

Światło w sklepie pełni funkcje praktyczne, ale również marketingowe. Odpowiednim oświetleniem możemy budować atrakcyjność towaru, wyeksponować go, stworzyć wrażenie prestiżu. Światłem jesteśmy w stanie wywołać emocje, które mają duży wpływ na decyzje zakupowe. Dlatego w celu zwiększenia dostrzegalności oferty sklepu poleca się zastosowanie nowoczesnych i skutecznych rozwiązań podczas instalacji oświetlenia.

Główne źródło światła w sklepie – jak je zaplanować?

  • W przestrzeni handlowej nie może zabraknąć ogólnego oświetlenia całego sklepu. Nie powinno być ono zbyt intensywne, aby na jego tle lepiej było widoczne oświetlenie akcentujące i dekorujące. 
  • Aspekty, na które na pewno warto zwrócić uwagę, to ekonomia oraz bezawaryjność oświetlenia. 
  • Wybrane rozwiązanie powinno mieć dobry stosunek efektywności do ceny, trzeba też zadbać, aby w razie ewentualnej awarii usterka była prosta do znalezienia i naprawienia w sposób, który nie utrudni klientom zakupów. 
  • Eksperci są zdania, że o wiele lepiej zakupy robi się w jasnych miejscach, dlatego trzeba unikać niedoświetlenia. Główne źródła światła w sklepie powinny być rozmieszczone równomiernie.

Jak umieszczać światło na półkach i wystawach sklepowych?

Pierwszym grzechem osób projektujących oprawę świetlną w sklepie jest stosowanie zbyt małej liczby źródeł światła lub decydowanie się na żarówki czy lampy o niskiej mocy. W efekcie klient wchodzący do sklepu nie widzi towaru zbyt dobrze. Rozwiązaniem jest zastosowanie stonowanych odcieni mebli i ścian, przy jednoczesnym wykorzystaniu dużej ilości oświetlenia o odpowiedniej mocy.

Ekspozycja towaru na półkach ma jedno z najważniejszych znaczeń w kwestii marketingowej. W przypadku półek o podłużnym kształcie poleca się wykorzystanie wygodnych i praktycznych taśm LED. Ich umiejętne zastosowanie pozwoli zrezygnować z części oświetlenia na suficie. Do pokazania walorów towaru stosuje się światło akcentujące, które powinno mieć przynajmniej dwa razy większe natężenie od oświetlenia panującego w całym sklepie. Oświetlenie akcentujące ma na celu tworzyć pewnego rodzaju więź między klientem a produktem. Często stosowane jest w celu zwrócenia uwagi na produkty drogie i ekskluzywne, ale można wykorzystać je również, aby przyciągnąć klientów do oferty wyprzedażowej.

Lampy do sklepów — ważne parametry: CRI oraz temperatura barw

Przy doborze oświetlenia do sklepu należy także zwrócić uwagę na dwa ważne parametry: 

  • CRI, czyli współczynnik oddawania barw,
  • temperaturę barwową.

W przypadku pierwszego parametru (CRI) najlepiej jest wybrać oświetlenie o wartości przynajmniej 80, gdyż takie światło zapewnia niezafałszowany odbiór barw, co jest bardzo ważne w przypadku produktów, których ważnym elementem jest wygląd. Natomiast temperatura barwowa decyduje o zimniejszym lub cieplejszym odcieniu barwy światła. Uniwersalnym wyborem w większości sklepów jest oświetlenie o neutralnej temperaturze 4000K, które buduje profesjonalny i czysty charakter przestrzeni, pomaga się skupić, dodaje energii i nie jest męczące – klienci mogą spędzić więcej czasu w sklepie i lepiej zapoznać się z ofertą. Temperaturę światła trzeba jednak dobrać do specyfiki sklepu. Jeśli zależy nam na stworzeniu bardziej przytulnego klimatu, dobrym pomysłem może być nieco cieplejsze oświetlenie.

Natężenie światła w lampach do sklepów

Podczas projektowania oświetlenia jego natężenie należy dostosować do branży. 

  • W niewielkich butikach wystarczające będzie oświetlenie o niskim natężeniu od 200 luksów (lx). 
  • Nieco wyższą wartość (około 300-350 lx) proponuje się dla ekskluzywnych sklepów. 
  • Duże natężenie na poziomie powyżej 750 lx sprawdza się w supermarketach. 
  • Najbardziej uniwersalne wartości, odpowiednia dla większości sklepów, to przedział między 250 do 500 lx. 

Co ciekawe do oświetlenia wystawy w ciągu dnia potrzebne jest natężenie od 3000 do nawet 30 tysięcy lx.

Projekt oświetlenia powinien być spójny dla całej przestrzeni handlowej, ponieważ jest pewnego rodzaju wizytówką i jedną z części jego wizerunku – tworzy wrażenie, jakie klienci wyniosą z wizyty w sklepie i może wpływać na decyzję o powrocie do niego.